galeria zdjęć

Paryż - Amsterdam

Szkocja - Wielka Brytania

USA

Pierwszym odwiedzonym przez nas miastem w tym pięknym kraju była Coimbra, od lat trzydziestych XII w. do poł. XIII w. pierwsza stolica Królestwa Portugalii. Niezwykle urokliwe i szacowne miasto, do dzisiaj cieszy się prestiżem bycia siedzibą najstarszego w Portugalii uniwersytetu, który oczywiście zwiedziliśmy. Z dawnej stolicy udaliśmy się do urokliwego miasteczka Tomar, gdzie mieliśmy okazję zwiedzać klasztor-twierdzę Zakonu Templariuszy, którzy po likwidacji w Europie, zdołali przetrwać w  Portugalii pod nazwą Zakonu Rycerzy Chrystusa. Zachowany, potężny  kompleks klasztorny ukazuje niezwykłą potęgę i bogactwo zakonu oraz daje wyobrażenie jak wyglądało życie zakonników w klasztorach średniowiecznej Europy. Ten bogaty w wrażenia dzień miał jeszcze ciekawy finał. Z Tomar udaliśmy się bowiem do Fatimy,  gdzie nocowaliśmy w pobliżu Sanktuarium Matki Boskiej, miejsca w którym w 1917 r. miały miejsce słynne objawienia. Oczywiście odwiedziliśmy to święte i piękne miejsce, a na  kolację były … między innymi przesmaczne kalmary!

Wycieczka miała charakter wielowątkowy (Zabytki Imperium Rzymskiego, klasztory, katedry i uniwersytety – dziedzictwo Europy średniowiecznej i fundamenty Europy nowożytnej, święci i odkrywcy! Byliśmy jak ci odkrywcy, dokonaliśmy jak się wydawało niemożliwego, dotarliśmy autokarem tam, gdzie przed nami nie dotarła chyba żadna wycieczka szkolna.  Trudy, zmęczenie, może troszeczkę niewygód i ascezy wzorem świętych … ale to co zobaczyliśmy, zostanie w naszych sercach i o to jesteśmy bogatsi niż niejeden możny tego świata, w końcu jesteśmy Zamoyszczakami!!!

P.S.
Portugalię pokochaliśmy.
Opracował Roman Kawecki

Następny dzień rozpoczęliśmy bardzo mocno! Najpierw udaliśmy się na Cabo da Roca, przylądek będący najdalej wysuniętym na zachód punktem stałego lądu Europy. Widok majestatycznego Atlantyku jest jednym z najpiękniejszych widoków jakie można sobie wyobrazić … Potem wreszcie Lizbona! W stolicy Portugalii zobaczyliśmy słynną, będącą symbolem  miasta wieżę Belém, następnie Pomnik odkrywców, a potem Klasztor Hieronimitów, kolejny obiekt na liście UNESCO oraz liście siedmiu cudów Portugalii. Wspaniały kompleks budowli w stylu manuelińskim, kryje miedzy innymi grób odkrywcy drogi do Indii Vasco da Gamy. Na naszej trasie zwiedzania znalazł się następnie majestatyczny Praça do Comércio (Plac Handlowy) z pomnikiem króla Józefa I, wytyczony po pamiętnym trzęsieniu ziemi w 1755 r., które położyło w gruzach prawie całą Lizbonę. Następnie zwiedziliśmy zbudowaną w stylu romańskim Katedrę Sé, siedzibę patriarchy Lizbony oraz Zamek Świętego Jerzego. Zwiedzanie pięknej Lizbony zakończyliśmy w dawnej arabskiej dzielnicy Alfama, gdzie właśnie trwał festyn!!! To nie koniec naszej wycieczki. W drodze powrotnej mieliśmy możliwość zwiedzenia Barcelony, a następnie Genui, gdzie poza katedrą i Pałacem dożów zobaczyliśmy pozostałości dawnych murów obronnych oraz Dom Kolumba. Ostatnim punktem naszej wycieczki była Padwa, gdzie zwiedziliśmy Sanktuarium Św. Antoniego (nota bene Portugalczyka z Lizbony), oraz uniwersytet,  gdzie studiował patron naszej szkoły Kanclerz Jan Zamoyski.

Następny dzień na ziemi portugalskiej był nie mniej emocjonujący. Jako pierwszy odwiedziliśmy klasztor w Batalha, jeden z najważniejszych zabytków gotyku w Portugalii, wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Klasztor będący połączeniem angielskiego gotyku z rodzimym stylem manuelińskim,  jest nie tylko jednym z  najwybitniejszych zabytków sztuki gotyckiej w tym kraju. Kryje grobowce założyciela dynastii Aviz Jana I oraz jego rodziny, między innymi infanta Henryka Żeglarza, księcia, który był inicjatorem pierwszych wypraw zamorskich Portugalczyków. Kolejnym odwiedzonym przez nas miejscem było Nazaré, miejsce, gdzie spotkaliśmy się oko w oko z oceanem. Najbardziej  odważni zdecydowali się zamoczyć nogi w Atlantyku. Niestety pogoda była bardzo kapryśna, woda zimna, ale kontakt z Atlantykiem został zaliczony!!! Po krótkim pobycie nad oceanem udaliśmy się do kolejnego ważnego dla historii Portugalii miejsca jakim jest Alcobaça. Mieści się tam klasztor cystersów, jeden z największych klasztorów na całym Półwyspie Iberyjskim znajdujący się także na liście dziedzictwa UNESCO, określany jako jeden z siedmiu cudów Portugalii. Klasztor jest miejscem pochówku wielu jej władców, a przede wszystkim Pedra I Okrutnego i jego kochanki  Inês de Castro, zamordowanej z rozkazu ojca króla. Po dojściu do władzy król okrutnie zemścił się na oprawcach kobiety która kochał,  a ją samą kazał pośmiertnie koronować na królową. Po zwiedzeniu majestatycznego klasztoru udaliśmy się do bajecznie malowniczego miasteczka Óbidos. Położone w stóp potężnego zamku, okrzykniętego jako jeden z siedmiu cudów Portugalii,  miasteczko zachowało swój średniowieczny charakter. Ciasne urokliwe uliczki między niskimi pomalowanymi na biało domkami, ozdobionymi kolorowymi kwiatami przenoszą turystów w inny wymiar!!!

Nie ulega wątpliwości, że Zamoyszczaki kochają podróże, w tym Hiszpanię (wszyscy mamy nadzieję, że z wzajemnością) i tak już pozostanie, ale zawsze można pojechać dalej… To właśnie podczas naszej zeszłorocznej wyprawy do Hiszpanii narodził się pomysł odwiedzenia Portugalii, kraju, który niesłusznie często jest pomijany przez naszych rodaków, a już chyba zupełnie przez szkolne wycieczki. Autorami tego pomysłu byli nasi znakomici i kreatywni uczniowie,  organizatorzy (po cichu też snując te plany) przyklasnęli pomysłowi, Pani Dyrektor wyraziła zgodę, Rodzice sfinansowali ... no i pojechaliśmy! Trasa wiodła przez Strasburg, zawsze urokliwy i piękny, aczkolwiek nam już znany z poprzednich wypraw. Pierwszym punktem naszej podróży na Półwyspie Iberyjskim było średniowieczne katalońskie miasto Girona, które poza urokliwym starym miastem i zabytkami jeszcze w stylu romańskim, szczyci się unikatową na świecie gotycką katedrą, jest to budowla jednonawowa o największej rozpiętości łuku gotyckiego na świecie! Po zwiedzeniu urokliwej Girony, chwila odpoczynku po trudach podróży – odpoczynek w znanym kurorcie Lloret de Mar – plażowanie, basenowanie, nabieranie sił i w drogę!!! Następnym, niezwykle pięknym  miastem na naszej trasie była Tarragona. Miasto to, dawna stolica jednej z rzymskich prowincji w Hiszpanii (Tarraco) zachwyciło nas przede wszystkim zabytkami z epoki Cesarstwa Rzymskiego: Akweduktem, bajecznie położonym nad morzem Amfiteatrem, ruinami teatrów, murów rzymskich, kościołów wizygockich. Miasto posiada też przepiękną gotycką katedrę. Potem, chociaż zwiedzanie Katalonii było pięknym przeżyciem, przyszedł czas na Portugalię!

Portugalia

SOLIDARNI Z UKRAINĄ

Srebrna Tarcza Perspektywy 2022
Herb - Orzeł Biały

V Liceum Ogólnokształcące

z Oddziałami Dwujęzycznymi

im. Kanclerza Jana Zamoyskiego

w Dąbrowie Górniczej

"Takie Rzeczypospolite będą, jakie ich młodzieży chowanie"

sekretariat@zamoyski.dg.pl

Kontakt

Jan Zamoyski

dołacz do nas

Oficjalna strona V Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Jana Kanclerza Zamoyskiego w Dąbrowie Górniczej

>>> przejdź do strony głównej <<<