2022/2023

polsko-niemiecka

Euroweek

YFU

>>> przejdź do strony głównej <<<

galeria zdjęć

Szkocja - Wielka Brytania

USA

Wycieczka do Hiszpanii 2021/2022

Tradycją stało się już to, że Zamoyszczaki, tak jak ich patron kanclerz Jan Zamoyski kształcą się przez podróże. Każdy  nasz wyjazd jest okazją aby poznać nie tylko język, ale także kulturę i historię krajów które zwiedzamy. Na początku czerwca 2022 odbyliśmy wspaniałą podróż do Hiszpanii. Trasa wiodła przez Niemcy i Francję. Zwiedziliśmy więc Monachium, piękną stolicę dawnego Królestwa Bawarii, a następnie równie piękne miasto jakim jest Strasburg. Celem naszej podróży była jednak Hiszpania,  a ściślej rzecz biorąc jej północ czyli Kraj Basków.  Pierwszym miastem jakie zwiedziliśmy było San Sebastián. To przepiękne miasto mogliśmy podziwiać spacerując najpierw przez jego historyczne centrum, a później  brzegiem Zatoki Biskajskiej po słynnej plaży La Concha. Następnie zachwycaliśmy się widokiem miasta ze szczytu Monte Igueldo. Po krótkiej, ale intensywnej wizycie w tym nadmorskim kurorcie, ulubionym miejscu wypoczynku dyplomatów i koronowanych głów, a także mieście, gdzie odbywa się słynny festiwal filmowy, podążyliśmy do dawnej stolicy Królestwa Nawarry czyli Pampeluny. Tu zwiedziliśmy katedrę, w której znajdują się groby królów Nawarry, oraz muzeum katedralne i odbyliśmy spacer po starym mieście. Kolejny dzień to zwiedzania Bilbao, miasta łączącego tradycje historyczne i przemysłowe, miasta które przekształciło się w stolicę kultury. Zachwyciła nas tam nie tylko historyczna zabudowa,  ale także najnowsze budowle na czele ze słynnym Muzeum Guggenheima i Pająkiem Maman. Z Bilbao udaliśmy się do Vitorii. Miasta słynnego między innymi z bitwy w 1813 r., która przyczyniła się do wycofania się wojsk Napoleona z Hiszpanii. Na trasie naszej wycieczki znalazły się także Plaza de España czy Katedra Santa Maria w uroczym, położonym na wzgórzu ścisłym centrum miasta. Kolejny dzień to zwiedzanie przepięknego średniowiecznego miasta, dawnej stolicy Hiszpanii Toledo. Mieliśmy okazję zwiedzić  Muzeum w Alkazarze, dawnym zamku i twierdzy, a następnie perłę architektury gotyckiej Katedrę Najświętszej Maryi Panny, jedną z największych w Hiszpanii, siedzibę prymasa tego kraju. Zwiedzanie tego zabytku było jedną z największych uczt duchowych. Katedra jest skarbnicą wielu bezcennych zabytków. Znajdują się tam między innymi płótna takich mistrzów jak: Caravaggio, Velásquez, Rubens, Tycjan, Goya. Mieliśmy szczęście zobaczyć jedno ze słynniejszych dzieł El Greco czyli Pogrzeb hrabiego Orgazy. Wrażenia estetyczne zostały spotęgowane przez zwiedzanie przepięknych średniowiecznych uliczek miasta, dodatkowo przystrojonych na odbywające się właśnie następnego dnia Święto Bożego Ciała. Wszystko przy upalnej słonecznej pogodzie. Prawdziwa Hiszpania! Kolejny dzień to zwiedzanie stolicy Hiszpanii czyli Madrytu. Tu mogliśmy zobaczyć Pałac Królewski, Katedrę, Plaza Mayor, Puerta del Sol, zabytkowy dworzec Atocha, Muzeum Sztuki Nowoczesnej La Reina Sofía. Oczywiście podczas tej szybkiej i pełnej wrażeń podróży mieliśmy także okazję skosztować specjałów kuchni hiszpańskiej. Po pożegnaniu pięknej Hiszpanii w drodze powrotnej do domu mieliśmy szczęście odwiedzić jeszcze dawną stolicę Sardynii i przejściowo Zjednoczonych Włoch, czyli Turyn z katedrą, Pałacem Królewskim i pozostałościami budowli rzymskich, a następnie miasto Romea i Julii  Weronę z jej przepięknymi zabytkami z różnych epok. Do Dąbrowy Górniczej wróciliśmy zmęczeni, ale pełni wrażeń estetycznych, szczęśliwi i bogatsi o zdobytą wiedzę i doświadczenie. Wyjazd był też świetną przygodą.

Opracował Roman Kawecki

SOLIDARNI Z UKRAINĄ

Srebrna Tarcza Perspektywy 2022
Herb - Orzeł Biały

V Liceum Ogólnokształcące

z Oddziałami Dwujęzycznymi

im. Kanclerza Jana Zamoyskiego

w Dąbrowie Górniczej

"Takie Rzeczypospolite będą, jakie ich młodzieży chowanie"

sekretariat@zamoyski.dg.pl

Kontakt

Jan Zamoyski

dołacz do nas

Oficjalna strona V Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Jana Kanclerza Zamoyskiego w Dąbrowie Górniczej