28 marca 2023

Kierunek Hiszpania

W dniach 12.03-22.03 odbyła się wycieczka do Hiszpanii pod opieką Pani Marty Koloch, Pani Renaty Gawrylik, Pani Jolanty Karcz, Pani Izabeli Kisiel i Pana Tomasza, naszego przewodnika. W drodze do Hiszpanii odwiedziliśmy także Genewę w Szwajcarii (stolicę zegarmistrzostwa) oraz średniowieczne fortyfikacje Carcassonne na południu Francji. Następnego dnia dotarliśmy do Hiszpanii. Wycieczkę po tym pięknym kraju rozpoczęliśmy w Katalonii, a dokładniej w Gironie. Spacerując po mieście zobaczyliśmy piękne kolorowe domy nad rzeką Onyar, Bazylikę SantFeliu i Łaźnie Arabskie. Odwiedziliśmy też Katedrę z najszerszą nawą na świecie. Kolejnego dnia dojechaliśmy do Andaluzji. Przygodę na południu Hiszpanii rozpoczęliśmy wizytą w Granadzie. Początkowo udaliśmy się do Alhambry – zespołu pałacowo-ogrodowego charakteryzującym się arabskim budownictwem. Zobaczyliśmy Generalife – ogrody i pałac letni oraz Alcazabę, czyli twierdzę w najstarszej części Alhambry. Następnie dzielnicą żydowską Albaicin przeszliśmy na Stare Miasto. Mieliśmy okazję spróbować tradycyjnych pionono, których nazwa powstała na cześć Papieża Piusa IX. Dzień później zwiedzaliśmy Kordobę. Zobaczyliśmy piękne kwiatowe patia i Mezquitę – wielki meczet, który obecnie służy za katedrę Rzymskokatolicką. W kolejnym dniu udaliśmy się do stolicy Andaluzji – Sewilli. Zwiedzanie miasta zaczęliśmy od wizyty na Placu Hiszpańskim. Następnie zobaczyliśmy arenę walk byków Plaza de Toros i poszliśmy na rynek Mercado de Triana. Później dzielnicą Santa Cruz dotarliśmy do Katedry Najświętszej Maryi Panny. Weszliśmy też na Giraldę – dzwonnicę Katedry. Następnego dnia po długiej podróży dojechaliśmy do Walencji na las Fallas. Początkowo jednak zobaczyliśmy Miasteczko Sztuki i Nauki, a po spacerze wokół obiektu pojechaliśmy do centrum miasta, aby wziąć udział w pochodzie poprzedzającym palenie kukieł. Kilka godzin później po spektakularnym pochodzie zobaczyliśmy pierwszy pokaz fajerwerków. Takie pokazy poprzedzały palenie każdej kukły. Najbardziej wyczekiwany i najładniejszy pokaz miał miejsce na Placu Ratuszowym. To właśnie tam została spalona najlepsza kukła tegorocznego las Fallas. W nocy udaliśmy się do autokaru i rano przywitaliśmy Barcelonę – ostatni punkt naszej wycieczki. Zwiedzanie miasta zaczęliśmy od stadionu CampNou i oficjalnego sklepu FC Barcelona. Następnie odwiedziliśmy Sagradę Familię, Park Guell’a, gdzie mogliśmy zrobić sobie zdjęcie na ławce z ceramiki, czy z jaszczurką – symbolem Parku. Spacerowaliśmy po Las Ramblas, odwiedziliśmy też katedrę, naprzeciwko której znajduje się dzieło Picassa i centrum polityczne Barcelony.
        Wyjazd był świetną okazją, aby zobaczyć, jak różnią się od siebie poszczególne regiony Hiszpanii – słoneczna Andaluzja z korridą, flamenco, białymi miasteczkami i architekturą islamu na południu, Walencja łącząca nowoczesność z tradycją na wschodzie oraz modernistyczna Barcelona, stolica Katalonii. Wycieczka do Hiszpanii była wspaniałą przygodą, mamy nadzieję, że wkrótce będziemy mogli odkryć kolejne regiony tego niesamowitego kraju.

Zuzanna Banasik

SOLIDARNI Z UKRAINĄ

Srebrna Tarcza Perspektywy 2022
Herb - Orzeł Biały

V Liceum Ogólnokształcące

z Oddziałami Dwujęzycznymi

im. Kanclerza Jana Zamoyskiego

w Dąbrowie Górniczej

"Takie Rzeczypospolite będą, jakie ich młodzieży chowanie"

sekretariat@zamoyski.dg.pl

Kontakt

Jan Zamoyski

dołacz do nas

Oficjalna strona V Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Jana Kanclerza Zamoyskiego w Dąbrowie Górniczej